Dokumenty
W procesie wyceny potrzebne będą dokumenty, których wykaz zostanie ostatecznie ustalony w zależności od rodzaju nieruchomości, zakresu i celu wyceny. W razie trudności w ich zdobyciu pomożemy je skompletować.
Przykładowe dokumenty wymagane do sporządzenia operatu szacunkowego
Lokal mieszkalny - nieruchomość lokalowa
– numer księgi wieczystej (lub aktualny odpis) dla lokalu oraz dla części wspólnej nieruchomości/gruntu
– dane powierzchniowo – kubaturowe
więcej
– wypis z rejestru lokali
Lokal mieszkalny - spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu
– przydział spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu
– zaświadczenie ze Spółdzielni Mieszkaniowej o przysługującym prawie do lokalu
więcej
– numer księgi wieczystej (lub aktualny odpis) – jeżeli jest założona lub odpis z księgi wieczystej gruntu
Działka niezabudowana
– numer księgi wieczystej (lub aktualny odpis)
– wypis z rejestru gruntów
– kopia mapy ewidencyjnej lub zasadniczej
więcej
– wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego lub decyzja o warunkach zabudowy
Dom mieszkalny
– numer księgi wieczystej (lub aktualny odpis)
– wypis z rejestru gruntów
– kopia mapy ewidencyjnej lub zasadniczej
więcej
– wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego / studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania -przestrzennego / decyzja o warunkach zabudowy
– pozwolenie na użytkowanie lub potwierdzenie zgłoszenia do użytkowania
– fragment projektu technicznego z parametrami technicznymi budynku
Nieruchomości komercyjne (zabudowane)
– numer księgi wieczystej (lub aktualny odpis)
– wypis z rejestru gruntów
– kopia mapy ewidencyjnej lub zasadniczej
więcej
– wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego / studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego / decyzja o warunkach zabudowy
– pozwolenie na użytkowanie lub potwierdzenie zgłoszenia do użytkowania
– fragment projektu technicznego z parametrami technicznymi budynku
– obowiązujące umowy najmu
– informacja na temat wydatków operacyjnych: zarząd nieruchomością, podatki, ubezpieczenie nieruchomości, opłaty za użytkowanie wieczyste, opłaty za wywóz nieczystości, itp
Przedsiębiorstwa
– dane ogólne o przedsiębiorstwie (nr KRS, umowa spółki, historia podmiotu, przedmiot działalności spółki itp.).
– biznes plan.
– rachunek zysków i strat za ostanie 3 lata.
więcej
– wykaz środków trwałych wg stanu na dzień wyceny (ewidencja środków trwałych – wartość początkowa i wartość bieżąca z dokumentami nabycia)
– bilans za ostanie 3 lata.
– opinia i raport z badania sprawozdania finansowego.
– wykaz ważniejszych kontraktów długoterminowych.
– wykaz pożyczek i kredytów.
– dane o przeciętnym zatrudnieniu i średnim wynagrodzeniu pracowników.
– dane księgowe (dot. wskaźników ekonomiczno – finansowych).
Inne typy nieruchomości
– lista dokumentów niezbędnych do wyceny jest ustalana indywidualnie z rzeczoznawcą majątkowym